Het vuurtje is aangewakkerd in mij. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cora Rijskamp - WaarBenJij.nu Het vuurtje is aangewakkerd in mij. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cora Rijskamp - WaarBenJij.nu

Het vuurtje is aangewakkerd in mij.

Door: Cora Rijskamp

Blijf op de hoogte en volg Cora

12 September 2015 | Nepal, Kathmandu

Nog geen 2 dagen met mijn voeten op de bodem van Nepal en nu al verliefd. Toen ik met mijn backpack op mijn rug en grote wallen onder mijn ogen naar buiten stapte, stond daar een vrolijke kleine man met een snorretje op mij te wachten. In zijn handen had hij een bordje ''Cornelia Anthonia Rijskamp''. Met een grote lach ben ik op hem afgestapt en groette ik hem met Namaste. Het voelde vertrouwd om weer in het Aziatische leven te stappen, waarin de toeters niet ongehoord blijven en iedereen kriskros door elkaar heen rijd. Aangekomen bij het hotel ontdekte ik dat ik geen hotelkamer heb, maar een heel appartement! Op de vijfde verdieping met een super mooi uitzicht over Kathmandu met op de achtergrond de bergen. Wat een verwennerij!

Nadat ik mijn spullen gedropt had, ben ik naar het kantoor gegaan van Asian Heritage, zij hebben mijn trekking door de Annapurna geregeld. Na wat heen en weer gepraat te hebben ben ik gaan wandelen door Kathmandu. Drukke straatjes met alleen maar winkels waar ik ontzettend blij van wordt, wat een mooie spullen! Wat een vriendelijke mensen, een ieder lacht naar je, groet met Namaste en laten je met rust! De mensen kijken vrijwel alleen maar voor zich uit, letten niet op wat er om hun heen gebeurd en negeren de toeters van auto's en scooters. Vrouwen lopen arm in arm, sommige luisteren naar muziek, anderen staren naar de grond en weer anderen knopen een gesprekje met elkaar aan.

Ik was op zoek naar een massage, een massage van the seeing hands, wat gerund wordt door blinde mensen. ''The fully trained and experienced masseurs at Seeing Hands are all blind. They have a unique ability to read the body. They can feel tension and stress and provide targeted treatment to relieve pain''.Ik ben gemasseerd door Gunga, een man van eind 20. Hij is blind geworden door een virus wat hij heeft opgelopen toen hij 1,5 jaar was. Gunga weet wat hij met zijn handen doet, hij voelde mijn lichaam perfect aan en zonder woordenwisseling wist hij de juiste plekken te masseren.
''Seeing Hands is a social enterprise providing training and jobs for blind people in Nepal as professional massage therapists. It is supported by a UK registered charity and part of the fees charged for massage help to fund the training of more blind masseurs.
Sinds de aardbeving loopt het slecht en hebben ze nog maar 3 a 7 klanten per week.

Ik heb er een Nepalese vriend bij. Ontmoet Naresh, een jongen van 21 jaar, wat van zijn familie is weg gegaan om te werken als receptionist in het hotel waar ik slaap, om zo geld te verdienen en zijn studie te kunnen betalen. Naresh zijn gezicht is verbrand en hij mist zijn rechterarm. Dit is gebeurd toen hij nog geen anderhalve week oud was. Tot 6 jaar geleden heeft hij vrijwel alleen maar in het ziekenhuis gelegen, operaties om zijn gezicht zo goed mogelijk te herstellen. Hij werd wel geaccepteerd door de buurt, maar niemand zag potentie in hem, omdat hij gehandicapt is. De onwetendheid over gehandicapte mensen is ook hier in Nepal erg groot. Naresh is in zichzelf gaan geloven, deed aan zelfstudie en leerde op eigen benen te staan. Naresh heeft zijn familie achtergelaten om te werken en te studeren, zodat hij uiteindelijk iets voor zijn ouders terug kan doen. In Naresh schuilt een wereldverbeteraar, hij heeft alleen de juiste handvaten nodig om het van de grond te krijgen en daar kan ik hem bij helpen. Naresh wil wat gaan betekenen voor de gehandicapte kinderen in Nepalese dorpen. Naresh heeft grootse ideeën, net zo groot als die van mij en ik zie er potentie in. Het vuurtje is weer in mij aangewakkerd. De eerste stap in de goede richting is gezet. Ik heb er een vriend bij en misschien wel een toekomstige collega.

Laat mij maar lekker wegzakken in het Nepalese leven in plaats van de toerist uihangen. Ik geniet van mijn momenten met Naresh, waarin we goede gesprekken hebben, we samen boodschappen doen en hij traditioneel voor mij kookt. Ik leer van hem en hij leert van mij, wij mogen er zijn!

Dit is pas dag 2 en mijn hart is nu al verwarmd. Maandag 14 september begint mijn 10 dagen stilte en ik ben er klaar voor. Ik bewandel het juiste pad.

  • 12 September 2015 - 19:39

    Puck Sajet:

    De dikste kus... Veel geluk!

  • 12 September 2015 - 20:51

    Wim:

    Mooi, om het juiste pad te bewandelen!
    Liefs

  • 16 September 2015 - 17:45

    Inge:

    Wat beschrijf je dat supermooi!
    Veel geluk op je wandeling....

  • 17 September 2015 - 17:41

    Mandy:

    Wauw cora! jij bent voorlopig nog niet terug dus;)
    have fun... en vooral GENIET!

  • 22 September 2015 - 21:07

    Maaike :

    Jij beschrijft alles altijd zo mooi. Nu ook weer super mooi en kan me in je inleven. Het voelt alsof ik het ook beleef als ik het lees. Kijk nu al uit naar je volgende verslag van je 10 dagen stilte. Veel plezier! Liefs Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cora

Mijn liefde met de wereld delen en de wereld haar liefde met mij.

Actief sinds 30 Juli 2015
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 4678

Voorgaande reizen:

10 September 2015 - 10 Februari 2016

Een droom wat uitkomt.

Landen bezocht: